Den femte föraren att skriva på för Västervik till säsongen 2019 är Bartosz Smektala. Det meddelade WMSK via ett pressmeddelande på måndagseftermiddagen. Smektala har skrivit på ett kontrakt över 2019 och 2020.

– Bartosz är en kille vi tror mycket på. Han har ett bra team runt sig och är väldigt ambitiös. Det är en av de absolut mest spännande unga förare som finns nu, därför ville vi binda upp honom för två år i stället för ett och satsa långsiktigt, säger lagledaren och sportchefen Morgan Andersson till Sporten.

– Det första året i en ny liga är tufft med nya banor i varje bortamatch. Bartosz har goda möjligheter att göra riktigt bra ifrån sig nästa år, och snart kunna axla en heatledar-roll. Hemma i Västervik hade han ett snitt på 1,7 inklusive bonus, det är bortamatcherna vi ska kunna piffa upp, säger Morgan.

Smektala själv säger så här i ett pressmeddelande:

"2018 var ett mycket viktigt år för mig och jag skaffade en bra erfarenhet som också resulterade i att jag blev juniorvärldsmästare och allt vad det innebär att tävla i en ny liga. Jag känner att jag kan prestera bättre då första året alltid är svårt, de flesta bortabanorna besökte jag för första gången. Jag är mycket glad att få fortsätta min karriär i Västervik minst två år till och förhoppningsvis mycket längre då jag trivs utmärkt i klubben. Vill också passa på att tacka klubben, funktionärerna och alla fans för säsongen 2018".

Utöver Bartosz Smektala är följande förare klara för Västervik inför 2019: Peter Ljung, Anton Karlsson, Mikkel Bech Jensen och Peter Kildemand.

Är samtliga dessa fem namn för startsjuan?

– Det kan de vara. Men vi kommer att ha konkurrens. Tre förare kommer att slåss om två platser kan man säga, svarar Morgan Andersson.

Är Martin Vaculik aktuell?

– Inte i första skedet, nej. Snittmässigt skulle vi kunna köra med samma lag som avslutade årets säsong. Men ekonomin styr, vi vill inte ta några risker.

Blir Nicki Pedersen kvar?

– Det får vi se. Vi för en dialog. Vårt mål är att ha två riktiga toppförare till 2020, vi har en treårsplan. Men 2019 blir det en toppförare – vem det blir återstår att se.

Totalt i truppen kommer Västervik att ha åtta förare över 0,500 i snitt. När det gäller förare med 0,500, så får man ha obegränsat med sådana. Anton Karlsson är just nu den enda i truppen i den kategorin, men Gamlebysonen kommer att få sällskap.