Hård konkurrens om klapp-köparna

Under Black friday är konkurrensen om kunderna stenhård. Det är något som inte minst den lokala handeln får erfara.

– I år sammanfaller Black friday med första advent vilket nog gör att det kommer att vara extra mycket folk i rörelse både på fredagen, lördagen och söndagen, säger Linda Petersson på Guldfynd.

– I år sammanfaller Black friday med första advent vilket nog gör att det kommer att vara extra mycket folk i rörelse både på fredagen, lördagen och söndagen, säger Linda Petersson på Guldfynd.

Foto: Lotta Gometz

Västerviks kommun2019-11-12 10:00

Nu väljer 20 svenska stadskärnor, däribland Västervik, att dra igång en kampanj lagom till Black friday för att sätta ljus på de lokala butikerna.

– Konkurrensen, framför allt gentemot e-handeln, är extra stor i samband med Black friday. Med initiativet "Local is the new black" vill vi lyfta den lokala handeln och dess fördelar, säger Annika Boman, verksamhetsområdeschef på Västervik Framåt.

– Att handla i en butik i  stadskärnan ger en annan upplevelse än att handla över nätet. Det gäller att belysa det.

Hur, och vad, man gör för att dra uppmärksamheten till sig är dock upp till varje enskild butik, poängterar Boman.

– Det kan handla om att man har förmånliga erbjudanden eller att man bjuder på kaffe, säger hon. 

Linda Petersson är butikschef på Guldfynd i Västervik:

– Vi har inte planerat något gemensamt jippo i stan utan var och en arbetar med detta på egen hand. Det gäller förstås att göra det extra festligt i samband med Black friday så att kunderna vill komma in i butikerna, säger hon.

Enligt Svensk Handel är Black friday en av årets viktigaste försäljningstillfällen. Nästan varannan svensk planerar att handla den här dagen, enligt Svensk Handel. 

Black friday, som infaller den fjärde fredagen i november, är en relativt ny företeelse i Sverige – importerad från USA– och anses numera utgöra startskottet för julhandeln. 

Enligt Wikipedia härstammar namnet från Philadelphia "där det beskrev den stora trafik- och fotgängarökningen som kom dagen efter Thanksgiving".

Inför Black friday 2018 planerade fyra av tio handlare att ha någon form av kampanj i samband med Black Friday. Detta enligt siffror från Svensk Handel.
Inför Black friday 2018 planerade fyra av tio handlare att ha någon form av kampanj i samband med Black Friday. Detta enligt siffror från Svensk Handel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!