Vi träffar Annika Boman, Verksamhetsområdeschef för Platsutveckling hos Västervik Framåt, för en inblick i hur Västerviks stadskärna mår. Annika berättar att i jämförelse med många andra städer så mår stadskärnan bra och att det alarm som på sistone gått i medier om städers butiksdöd inte är så farlig trots allt.

– Stadskärnor är något som alltid har förändrats. Backar man tillbaka bandet hundra år så var mjölkbarer och små livsmedelsbutiker i varje byggnadshörn vanligt förekommande, något som är mer sällsynt i dag.

Den senaste tidens digitalisering och ett mer internetbaserat handlande har gjort att det ställs mer krav på den som vill driva en fysisk butik. Det gäller att sticka ut och göra sin butik till ett ställe som är mer än bara en plats för handel. Konkurrensen är hård för butikerna och enligt Annika så sker fortfarande en övervägande majoritet av all handel fysiskt.– Man kan jämföra dagens e-handel med den tidigare postorderhandeln som vid sin topp kanske motsvarade 6-7 procent av den totala handeln i Sverige, säger Annika. Samtidigt spås internet-handeln att öka och då gäller det för de fysiska butikerna att anpassa sig efter kundernas förändrade handelsmönster. Annika tror att Västerviks stadskärna är välmående tack vare stadens entreprenörer och fastighetsägare som ständigt ser efter förbättringar och på så vis gör stadskärnan mer attraktiv.

– Det är handeln som har byggt upp stadskärnorna och i framtiden kommer de att finnas kvar. Dessutom kommer det att finnas fler byggstenar som bidrar till kärnornas utveckling.