Omfattande problem med Dalhemstelefonin

Anders Olsson är en av flera arga Teliakunder i Dalhem. Bredbandet har fungerat dåligt sedan blixten slog ner för två veckor sedan. Anders menar att Telia struntar i landsbygden.

Problemen med både telefoni och bredband har pågått i två veckor.

Problemen med både telefoni och bredband har pågått i två veckor.

Foto: Frida Enberg/arkiv

Dalhem2019-09-11 06:00

Det är två större områden som under ett par veckor, ända sedan blixten slog ner i en mast vid Gåskärr, fått nöja sig med sämre och ofta inte alls fungerande telefoni och bredband. Ett område i närheten av Edsbruk och Hulta, och ett område mellan Överum och Tyllinge är drabbade. 

Enligt Telias egna uppgifter slogs strömmen ut den 28 augusti i år och under måndagen, två veckor senare, uppgav man att arbetet skulle vara klart under dagen. Så blev det inte. Under tisdagen står det istället att åtgärden är "förväntat klar". Men täckningskartan visar vid lunchtid fortfarande på lika omfattande problem.

Och det är inte första gången, menar Anders Olsson. Han är en av många som tröttnat på avbrottet.

– Allvarligt talat, ska det behöva ta två veckor för att ordna det här? Felet har vi vetat om länge och även påtalat för Telia. Men de skiter i det. Vi är för få som drabbas och därför prioriteras vi inte. Men det är många som påverkas av det här. Ett tag gick det inte ens ringa 112, säger Anders Olsson.

Han har själv ett företag i Dalhem och är beroende av internet för både surf och telefoni.

– Vi köper inte deras förklaringar längre, det har skiftat hela tiden. Det är urdåligt.

Själv har han en router som får in signaler från en annan mast, den i Tyllinge.

– Jag klarar det hyfsat. Men det finns andra som måste ta bilen och ställa sig nära masten för att kunna betala sina räkningar. Det här är katastrof! säger Anders Olsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!