Vi har 75 framgångsrika år bakom oss och går nu in i en utvecklingsresa om hur vi ska arbeta i framtiden. Vi behöver titta över vilka kompetenser som finns i dag och vad som behövs framöver, säger Håkan Svedman, landschef för Ikea Sverige, till TT.

Ännu ett varsel drabbar alltså Ikeakoncernens anställda i Sverige – efter vårens varsel försvann drygt 100 anställda från främst södra Sverige och det nya beskedet slår särskilt mot tjänstemannasektorn och kontoren i Malmö, Helsingborg och Älmhult.

Vi visste att en andra våg av varsel skulle komma, men vi visste inte att den skulle bli så här stor. Det positiva är att det inte är 650 personer som ska bort, utan detta kan delvis lösas med förändrade roller och förflyttningar. Dessutom ska man ju tillsätta väldigt många nya tjänster, säger Birgitta Petersson, andra vice ordförande för Unionenklubben på Ikea, Ikano och Inter Ikea, till TT.
Artikelbild

| Håkan Svedman, landschef för Ikea-koncernen i Sverige. Arkivbild.

Anställda informerar

Tusentals anställda informeras nu om den nya organisationen för Ikeakoncernen.

Här i Malmö är vi inte överbelamrade av medlemmarnas frågor, jag tror att det här beskedet måste landa först, säger Birgitta Petersson.

Med 367 av de 422 varuhusen på 30 av marknaderna är Ikeakoncernen den i särklass största franchisetagaren av konceptet.

Artikelbild

| När Ikeakoncernen möblerar om organisationen ska 650 tjänster i Sverige bort. Men globalt beräknas 11|500 nya jobb skapas under de kommande två åren. Arkivbild.

På ett sätt tror jag att alla ser fram emot den här utvecklingen. Men det är klart att varsel också berör enskilda individer och skapar en viss oro, säger Svedman.

It-verksamheten behöver gå från att vara mer traditionell till att bli mer digitaliserad, förklarar han. Globalt beräknas 4 000 fler jobb skapas än de som försvinner inom Ikeakoncernen under den kommande tvåårsperioden, men huruvida antalet anställda också ökar i Sverige är i nuläget oklart.

Artikelbild

| Birgitta Petersson, andra vice ordförande för Unionenklubben på Ikea, Ikano och Inter Ikea.

Vi gör en bedömning om hur mycket vi ska växa globalt, men i nuläget vet vi inte var jobben kommer att hamna. Med det sagt är ju Sverige en del av den globala resan, säger Svedman.

Med den nya organisationen är Ikeakoncernens fokus att bland annat utveckla digitalisering, hemleveranser, servicetjänster och citybutiker för att möta ett förändrat kundbeteende och nya tekniska möjligheter.

Inom dessa områden behöver vi bygga upp nya förmågor. När det gäller digital kompetens behövs exempelvis software engineers och människor som kan hjälpa oss med datahantering, något som vi historiskt sett kanske inte varit superuppdaterade med, säger Tolga Öncü, Ikeakoncernens detaljhandelchef.

Testar citybutiker

Detaljhandelslandskapet ändras nu i en takt och en skala som Ikea inte sett tidigare, förklarar Tolga Öncü.

Vi kommer att fortsätta bygga nya varuhus, men vi lägger till ett par nya format för att komma närmare stadskärnor.

En citybutik med köksinriktning testas i Stockholm och i Madrid finns en vardags- och sovrumsbutik. En mer komplett heminredningsbutik är på gång i Paris.

Nu är vi i en fas där vi testar oss fram om vad som är relevant för människor i storstäder, och hur det kompletterar Ikeavaruhus och e-handeln, säger Tolga Öncü.

Unionenklubbens inriktning är att flera av de planerade nya jobben ska gå till befintlig personal. Andra vice ordföranden Birgitta Petersson påpekar att man inte vill att jobb försvinner från Sverige – och går utomlands i stället.

En del kan kompetensutveckla sig för att ta någon av de nya tjänsterna, medan andra personer kommer att få gå. Så tror jag att det blir, men vi jobbar för att så många som möjligt ska få vara kvar på Ikea. Vissa har ju en kompetens som man inte arbetar med i dag, säger hon.