Det Ă€r intressant hur âkvalitetsargumentetâ Ă„beropas igen nĂ€r det Ă€r sĂ„ dĂ„ligt underbyggt.
à terigen anvÀnds ett argument om pedagogisk kvalitet för att underbygga skolstÀngningar pÄ landsbygden. Ewa Myhrén framhÄller envist att det Àr bÀst för alla, Àven barnen (trots att deras bÀsta aldrig varit en del i diskussionen) att stÀnga ned skolor pÄ landsbygden. Utöver detta ter det sig tamt att jÀmföra VÀsterviks kommun med Göteborgs i detta fall dÄ dessa tvÄ kommuner ligger lÄngt frÄn varandra vad gÀller bÄde ekonomiska förutsÀttningar, socioekonomiskt underlag samt storlek.
Man kan inte lÄta bli att undra om de som gjort bÄde utredningar och fattar beslut har talat med alla de pedagoger som arbetar pÄ dessa skolor? HÄller de med, mÄnntro? De Àr ju utbildade att utföra just det som efterfrÄgas och torde ha en relativt klar bild över lÀget. Nej, istÀllet för att presentera rapporter som Àr baserade pÄ fakta frÄn andra sidan landet, ge oss dÄ verkligheten som den ser ut i vÄr kommun. Vad tycker pedagoger? Vad tycker förÀldrar? Vad tycker Skolinspektionen? Det vore mer relevant!