Insändare Den 16 maj lanserade KLT en ny busslinje Oskarshamn-Västervik-Norrköping med start den 17 juni 2019. Linjen ska trafikeras med något som kallas ”superbussar”.

Linjen startas för att det ska bli möjligt att resa från Oskarshamn till Stockholm på runt fyra timmar. Bussen ska avgå från Oskarshamn klockan 7:50 och med stopp i Västervik och Gamleby nå Norrköping klockan 10:40. Därifrån ska resan gå vidare med buss eller tåg. Väljs buss från Norrköping till Stockholm går första anslutning klockan 12:15 med ankomst till Stockholm 14:15. Detta ger en restid från Oskarshamn till Stockholm på 6 timmar och 25 minuter.

Väljs tåg från Norrköping till Stockholm är man framme kl. 12:34.

Om den nya busslinjen blir uppskattad ska det bli flera turer redan år 2020 säger Björn Brändewall (L), ledamot i kollektivtrafiknämnden i Region Kalmar län. Han säger vidare att den nya snabba busstrafiken ska skapa bättre och mera ekonomiskt försvarbara resemöjligheter. Vad menar Brändewall egentligen med detta?

Vidare ska man absolut undvika att lägga ut allt mera trafik på landsvägarna när det finns järnvägar i området. Antalet dödsolyckor på vägarna ökar nu återigen, under 2018 omkom 325 personer i vägtrafiken, en ökning från 253 året innan.

Men kan linjen bli uppskattad? Idag når man med tåg från Västervik respektive Oskarshamn huvudstaden tidigast klockan 9:28. Efter att KLT till hösten slutar med tågtrafik mellan Berga och Oskarshamn skulle en anslutningsbuss från Oskarshamn kunna ansluta till dagens första tåg i Västervik med bibehållen ankomsttid till Stockholm för Oskarshamnsborna klockan 9:28.