De sista dagarnas förberedelser inför avfärden i Alicante i Spanien handlar mest om att vila, äta och se till att kroppen är i form.

Jag brukar äta upp mig några kilon så att det finns att ta av. Det är viktigt att ta hand om sig själv när man är ombord, att klara av att äta så man inte försvinner på vägen, säger Strömberg.

Mest erfarenhet

Han har varit med i de tre senaste upplagorna av Ocean Race – seglade med svenska Ericsson 3 (2008–09), vann med franska Groupama (2011–12) och kom trea med kinesiska Dongfeng (2014– 15). I år är 35-åringen en av de äldsta på båten "Turn the tide on plastic" och den med mest erfarenhet av Ocean Race-segling. Teamet har lika många kvinnor som män och majoriteten är under 30 år, vilket gör teamet till det yngsta i startfältet.

Jag är en av fyra som ska tillföra rutinen ombord, som vet hur man seglar de här båtarna och får dem att gå bra och fort. De båtar jag varit på tidigare har gått väldigt fort. Det ska bli kul att se om vi kan få skruv på den här båten och besättningen också, säger han.
De unga ombord tillför så mycket energi och de är väldigt talangfulla seglare. Större delen av dem var med i OS i Rio.

Strömberg säger att det som lockar med Ocean Race är att få tävla mot de allra bästa i världen.

Det är själva havskappseglingen som lockar, att segla med likadana båtar runt jorden, mot team som är väldigt väl förberedda. Det går inte att säga nej till det här, det är en ära att få vara med.

Uppmärksammar plast i havet

Teamet backas upp av två organisationer som jobbar med havsmiljö. De seglar under FN:s flagga och vill med deltagandet uppmärksamma FN:s kampanj för att bekämpa plastföroreningar i havet.

Det ligger mig väldigt varmt om hjärtat att dels få segla med ungdomarna, dels att få segla för det här med plasten. Jag har ju sett det de tidigare gångerna i rejset att det flyter omkring mycket plast och det är verkligen något som vi behöver göra något åt, säger Strömberg.

Som vaktkapten är det Strömbergs roll att sköta båten och se till att båten har rätt segel och att man seglar snabbt. Han är dock osäker på teamets chanser att lyckas i tävlingen.

Jag tror att vi kan få det ganska tufft i början, men jag vet att vi har en väldigt bra stämning och attityd i gruppen så med den känslan kommer vi nog växa fort in i rejset. Vi hoppas kunna hänga med de andra båtarna ganska länge så vi kan lära oss mer av dem.

"Är långt ifrån räddning"

En stor utmaning för alla sju teamen blir sträckan mellan Kapstaden och Melbourne då man seglar i södra ishavet.

Den sträckan har vi inte gjort i de tidigare rejsen som jag varit med. Det blir lite tuffare segling med de klassiskt stora vågorna, mycket vind och ibland is och man undrar vad man håller på med. Man är också väldigt långt ifrån räddning om någonting skulle hända. Det är en tuff sträcka på många sätt, både fysiskt och mentalt.

Desto lugnare, och kanske roligare, blir det för Strömberg med det näst sista hamnstoppet i hemstaden Göteborg den 14–21 juni.

Göteborgarna är fantastiska och väldigt bra på att välkomna hela rejset. Och extra varmt om hjärtat är det när ens kompisar kommer ut i båtar och möter en. Jag hoppas att vi ska ha lyft oss så mycket att vi är med och fajtas i toppen när vi kommer dit.