– Vår förhoppning är att eleverna ska fastna för någon av sporterna och gå med i en förening, säger Leif Nachtweij, idrottslärare på Ludvigsborgsskolan.

Aktivitetsdagen höll på hela torsdagen och det var ett 20-tal föreningar som var involverade för att ge de cirka 260 eleverna ett smakprov. Exempel på aktiviteter var simning, yoga, mountainbike, kanot, klättring och många fler.

– Ungdomarnas fysiska aktivitet på fritiden har minskat och det är inte lika många som är med i idrottsföreningar som tidigare, säger idrottslärare Peter Salomonsson.

Artikelbild

| Taekwondo var en av många sporter som stod på schemat på Luddes aktivitetsdag. Ledaren Nicole Franck instruerar, Alicia Granberg håller i kudden som Staša Višic träffar med foten.

Att få testa en sport med en duktig ledare från en förening kan ge en positiv upplevelse och kanske är det ett steg mot att börja sporta, menar idrottslärarna.

– Det här kan väcka ett intresse och ge en kick, säger Leif Nachtweij.

På Ludvigsborgsskolan har eleverna idrott två gånger i veckan. Tiden har utökats från 50 minuter per pass till 60 minuter. Men idrottslärarna tycker inte det är tillräckligt.

– Det borde åtminstone vara tre pass i veckan. För många elever är det den enda gång som de får röra sig och bli lite ansträngda, säger de.

Artikelbild

| Idrottslärarna Peter Salomonsson och Leif Nachtweij anser det viktigt att eleverna får möjlighet att testa olika idrotter för att hitta det som passar dem.

Att fysisk aktivitet är bra för inlärning och allmänt välmående har lyfts fram i olika forskningsrapporter.

– Ta till exempel överläkare Anders Hansens forskning som tydligt pekar på att motion och inlärning hör i hop, säger Leif Nachtweij.

Artikelbild

| I Luddes idrottshall höll Peter Didring från BK Pärlan i badmintonlektionerna. Eleven Lena Elkins, åk 9, fick in en rejäl träff.

Lena Elkins går i nian. Hon tycker att det är kul med sport.

– Men jag slutade med badminton för ett par år sedan. Skolan tog för mycket tid. Men nu är jag sugen på att börja igen, säger hon.