– Landstinget klarar inte av att driva Tjustbanan. Den fungerar dåligt. Istället borde ett privat eller kommunalt bolag driva både tågtrafiken och spåren.

Det sade kandidaten Tobias Keller i en annons från Centerpartiet. När VT ringer upp partiets förstanamn i Västervik, Conny Tyrberg, visar det sig inte vara officiell centerpolitik:

– Det är Tobias tankar. Han tänkte fritt. Man får göra det i vårt parti.

Tyrberg vill inte säga hur han personligen ställer sig till förslaget, men säger att de flesta nog delar Tobias Kellers uppfattning att om något måste göras åt Tjustbanan.

Tobias Keller har rötterna i Schweiz.

– Där drivs många banor av privata bolag, och det fungerar utmärkt, säger han.

Han beskriver Schweiz som ett riktigt järnvägsland. Landet har varit pionjär bland annat genom att bygga långa tunnlar genom alperna, och man har en stor tågtillverkare i landet. Internationellt är tågtrafiken i Schweiz känd för driftsäkerhet och punklighet.

– I Schweiz har vi tåg som går till "top-of-Europe" året om. Sverige är ett ganska platt land, och man får ställa in för löv på banan, säger Tobias Keller.

Han tycker att Tjustbanan är en viktig fråga i Västervik.

– Den socialdemokratiska regeringen vill att vi ska resa mindre med bilen. Då måste det finnas en fungerande kollektivtrafik. Jag tror att Västervik måste bli bättre på att göra sin röst hörd i den här frågan.